24 augustus 2017

Wie is de grootste natuurkundige aller tijden?

Wie was de grootste natuurkundige?
Wie is de grootste natuurkundige aller tijden? Op woensdag 21 oktober kunnen jullie erover meebeslissen op een unieke, gratis avond in Museum Boerhaave in Leiden. 🙂 De avond is de ontknoping van de verkiezing van de grootste natuurkundige aller tijden, die de Volkskrant, het populair-wetenschappelijke maandblad NWT Natuurwetenschap & Techniek en het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde de afgelopen maanden organiseerden. Ook zal bekend worden gemaakt wie de winnaar is van de hoofdprijs die met de verkiezingen is gemoeid: onder de mensen die stemmen op hun favoriete natuurkundige wordt een reisje verloot naar het Mekka van de deeltjesfysica, het Zwitserse onderzoekscentrum CERN. Op de avond in Museum Boerhaave zullen de Nederlandse topnatuurkundigen Ad Lagendijk, Vincent Icke, Sander Bais en Klaas Landsman en wetenschapshistoricus Frans van Lunteren een pleidooi houden voor h

1. Meest invloedrijke wordt denk ik Max Planck, vanwege de Planck eenheden. Het gaat toch om de naam uiteindelijk, dat ios alles wat er van n persoon overblijft, of zijn functie.

Dus pluk de dag (Prediker).

2. Tsja, Planck als outsider. Zou kunnen. Met z'n eenheden vormt 'ie als het ware de fundamenten, de bodem van de natuur. Maar alles wat bóven die bodem plaatsvindt is toch weer het domein van die andere natuurkundigen. We zien wel wie d'r wint. Mijn favoriet zit er overigens helemaal niet bij: Gerbert van Aurillac. Maar ja, dat was ook geen natuurkundige pur sang.

3. Silvester II, geboren als Gerbert van Aurillac (Auvergne[bron?], ca. 950 – Rome, 12 mei 1003) was paus van 999 tot zijn dood in 1003. Hij was een geleerde en introduceerde veel kennis zoals Arabische cijfers en astronomie in Europa.

Nooit van gehoord zeg! Nou breekt mijn klomp, en ik dacht dat Fibonacci zo'n beetje het begin was van alles in Europa.

4. Lastig hoor, met welke criteria bepaal je nou wie de grootste natuurkundige was? Daar kun je ellenlange discussies over houden. Feynman is mijn favoriet, maar dat komt vooral door zijn boeiende persoonlijkheid. Maar goed dat ik niet in de jury zit, dus…

Tien jaar geleden hield Physics World magazine onder 100 leidende natuurkundigen een verkiezing van 'the greatest physicist of all time' en daar kwam dit rijtje uit: 1. Albert Einstein 2. Isaac Newton 3. James Clerk Maxwell 4. Niels Bohr 5. Werner Heisenberg 6. Galileo Galilei 7. Richard Feynman 8= Paul Dirac 8= Erwin Schrödinger 10. Ernest Rutherford. Bron:

5. ron raaf zegt:

voor mij is dat hendrik Antoon Lorenz

• En waarom dan, als ik vragen mag?

• ron raaf zegt:

Lorentz heeft de basis gelegd van de beschrijving van electromagnetische wisselwerking, de kracht doop een electro magnetisch veld op electrische ladingen de invloed vanmagnetisme op spectraallijnen, het zogenaamde zeeman effect,Loretz heeft zeer veel voorwerk gedaan voor Einstein en Planck

en is daardoor voor mij de grootste natuurkundige

Er zijn natuurlijk veel meer grote natuurkundigen(Boltsmann niet te vergeten)