20 augustus 2017

SARA bevestigt het: d’r is water op de maan!

SARA's waarnemingen

Het is inmiddels oud nieuws, dat er water op de maan is, maar het blijft leuk om te horen dat ook een ander instrument dit inmiddels bevestigd heeft. Het instrument in casu is de Sub-keV Atom Reflecting Analyzer (SARA), die in opdracht van zowel de Europese als de Indiase ruimtevaartorganisaties ESA resp. ISRO gebouwd is en die onderdeel uitmaakte van de Indiase maanverkenner Chandrayaan-1.

1. Grappig, over hydroxylen heb ik het ooit ook al eens gehad ( zie http://www.astroblogs.nl/2009/07/14/venus-leek-vr… ).
    Alleen wat betreft de solaire oorsprong van die hydroxylen heb ik mijn twijfels (ik begrijp het gewoon niet).
    Wat is er logischer dan dat deze waterstof-zuurstof moleculen (OH radicalen) afkomstig zijn van de aarde en niet van de zon zoals ESA propageert?
    De aarde bevat een magnetisch veld dat zelfs buiten de orbitaal van de maan zijn invloed laat gelden.

Andere planeten zoals Mercurius en Venus zouden des te meer moeten profiteren van deze absorptie van hydroxylen (ze zijn dichter bij de zon) door regoliet-achtige pendanten (met ijzer of andere negatieve ionen bindende mineralen).

Wedden dat hydroxylen niet gevonden worden op Mercurius of Venus?

Het lijkt me eerder dat deze radicalen door de zonnestraling zelf op de maan tot stand zijn gekomen NADAT water hier is afgezet (afkomstig van de aarde).