28 maart 2024

Exoplaneten moeten maar gauw namen krijgen

Voorbeeld van een exoplaneet

Credit: ESO/H. Zodet

Met de recente vondst van een bups van 32 exoplaneten in één keer is het totaal aantal exoplaneten tot dusver ontdekt op 403 uitgekomen. Die exoplaneten hebben namen zoals MOA-2008-BLG-310-L b, HD 209458b en OGLE235-MOA53 b. Niet echt namen dat je denkt ‘mmmm, die ga ik es lekker onthouden’. De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft het standpunt dat geen van de exoplaneten een naam krijgt, eenvoudig omdat het aantal te groot is geworden. Maar onlangs kwam de sterrenkundige Wladimir Lyra – what’s in a name – van het Max Planck Instituut voor Sterrenkunde in Duitsland met een voorstel. Hij is het niet eens met het argument van de IAU dat het aantal exoplaneten te groot is geworden om ieder exemplaar van een naam te voorzien. Per slot zijn er ook duizenden sterren en planetoïden die van een naam zijn voorzien. Verder zou het best wel eens kunnen zijn dat sommige exoplaneten iets bijzonders herbergen, zoals het geval met de twee exoplaneten HD 189733b en HD 209458b die beiden organische moleculen in hun atmosfeer hebben. Lyra heeft daarom op basis van Grieks-Romeinse benamingen een systeem bedacht om de (toekomstige) exoplaneten een naam te geven. In z’n artikel heeft hij zelfs een complete lijst van de 403 nu bekende exoplaneten mét namen! Zo noemt hij HD 189733b Teumesia en HD 209458b heet Minerva. Ik steun Lyra’s voorstel van harte. Ik struikel al jaren over die saaie catalogusnummers. En zeg nou zelf, welke krantenkop staat beter: “Zuurstof ontdekt op exoplaneet HD 209458b!” of “Zuurstof ontdekt op Minerva!”? 😀 Bron: Technology Review.