22 oktober 2017

Bevinden wij ons in het centrum van het heelal?

De uitdijing van het heelal

In 1929 kwam Edwin Hubble met z’n beroemde wet, waarin hij stelde dat sterrenstelsels zich van elkaar verwijderen met een snelheid die evenredig is met hun onderlinge afstand. Hoe verder weg sterrenstelsels staan des te harder bewegen ze zich van ons vandaan. Wie de uitdijing van het heelal in de

1. Het is logisch dat als alle melkwegstelsels van ons af bewegen dit niet automatisch tot de conclusie leidt dat we ons in het centrum van het heelal bevinden. Dat is een vorm van gezichtsbedrog en wordt hierboven mooi geïllustreerd.

Maar waar bevinden we ons dan? Is daar verder nog iets over te zeggen?

• Maar waar bevinden we ons dan? Is daar verder nog iets over te zeggen?

Tsja, goede vraag, waar ik eerlijk gezegd 't antwoord niet op weet. Niemand trouwens, is m'n vermoeden. Wat wel bekend is op mega-mega schaal in het heelal is a.) dat de lokale groep van sterrenstelsels (o.a. de melkweg en M31) naar de 'Great Attractor' beweegt en b.) dat veel clusters van sterrenstelsels naar een punt búiten het zichtbare heelal bewegen middels de 'donkere stroom' ( http://www.astroblogs.nl/2008/09/24/waar-gaat-die… ).

2. Dijt ons Melkwegstelsel zelf ook uit elkaar?
    gr.
    andre

• Nee, dat is niet het geval. Tenminste niet een uitdijing die samenhangt met de uitdijing van het heelal. Daar is de gravitationele werking van de sterren van de Melkweg te sterk voor. De Melkweg kan wel uitdijen, maar dan zijn daar andere oorzaken voor, zoals de evolutie van de Melkweg, waarbij massa van buiten (bijv. intergalactische gaswolken) wordt aangetrokken.

Kort gezegd: de zwaartekracht van de Melkweg houd de boel bij elkaar. Iedere uitdijing heeft niets te maken met de uitdijing van het heelal – nog niet. Aangezien die uitdijing steeds sneller gaat, als gevolg van een mysterieuze kracht dat donker energie wordt genoemd, zal in de verre toekomst zelfs de zwaartekracht van de Melkweg onvoldoende zijn om de boel bij elkaar te houden. Uiteindelijk wordt alles aan stukken getrokken – sterren, planeten, atomen, deeltjes. Een nogal grimmig einde voor het universum en gelukkig weten we dit helemaal niet zeker. Wie weet neemt de donkere energie ooit wel af, of snappen we gewoon nog niet alles. Ik hoop het! Hmm….dit was helemaal niet korter dan het antwoord van Arie, haha, maar ach, nu heb je extra veel info 😀

3. verlichte denkers in de donkere middeleeuwen beweerden dat de “wereld” aan de randen in een bodemloze put zou vallen.
    hoe toepasselijk met ons eigen zwarte gaatje Sag.A en de “grote aantrekker” op nabije afstand en de daaropvolgende waarvan de namen mij ontschoten zijn .