20 augustus 2017

De singulariteit van Kurzweil

De singulariteit van KurzweilOver 25

Reacties

1. Futurist of toch ook een beetje fantast? Dat machine-intelligentie op een gegeven moment menselijke intelligentie kan overtreffen, oke, wie weet, maar ook een machine-intelligentie zal de natuurwetten tegenkomen. Kurzweil zegt dan wel erg gemakkelijk "onsterfelijke op softwaregebaseerde menselijke wezens en ultrahoge niveaus van intelligentie die in het universum zich verspreiden met de snelheid van het licht", maar dat valt nog te bezien. Hij zegt verder: "ik veronderstel echter dat intelligentie zich sneller zal verspreiden gebruik makend van andere dimensies en meer van dergelijke shortcuts (…) als er manieren zijn om in andere delen van het universum te geraken via shortcuts…"

Daar zit het in, *als* er zulke manieren zijn. We kunnen niet uitsluiten dat een super-intelligentie een veel beter begrip zal hebben van de fysica en dit in de praktijk (!) kan omzetten naar zulke shortcuts, maar voor hetzelfde geld zou wel 'ns kunnen blijken dat de natuur zoiets eenvoudig niet toelaat. Expansie van een menselijke/machine-beschaving in het heelal blijft dan gebonden aan een snelheid minder dan de lichtsnelheid. We kunnen niet weten wat de toekomst brengt, maar Kurzweil rekt de extrapolatie van het heden naar de toekomst maximaal op en voegt dan nog wat meer toe…

Een interessant bijverschijnsel van hoe Kurzweil het ziet heeft betrekking op de Fermi-paradox. Hij neemt aan dat een beschaving, via zulke shortcuts, het complete heelal opneemt in die beschaving, binnen een erg korte tijd. Ons plekje in het heelal is nog niet opgenomen in zo'n superbeschaving, ondanks dat je voorzichtig zou kunnen aannemen dat het heelal oud genoeg is om zo'n superbeschaving elders te laten ontstaan. Je zou kunnen tegenwerpen dat ze ons nog een tijdje met rust laten, als een soort reservaat, maar we zien bovendien nog nergens in het heelal tekenen van zo'n superbeschaving aan het werk. Om dat te verklaren moet het 'reservaat' wel erg groot zijn, zo groot als het deel van het heelal dat we waarnemen waarin we zulke tekenen van een superbeschaving aan het werk zouden kunnen zien.

Als Kurzweil denkt dat zulke shortcuts inderdaad mogelijk zijn, dan zijn wij kennelijk alleen in het heelal, de enige levensvorm in het heelal die potentieel zo'n superbeschaving kan voortbrengen. Tenzij het 'reservaat' inderdaad heel erg groot is, maar hoe aannemelijk is dat? Als er elders wel andere intelligente levensvormen zijn, dan is het kennelijk toch niet
    mogelijk om te reizen via zulke shortcuts. Een beschaving die doet aan ruimtevaart blijft dan gebonden aan v < c. Wellicht effectief v << c.

Zomaar een paar gedachten naar aanleiding van deze post, het valt vast nog wel verder uit te diepen… 😉