29 maart 2024

Subaru ziet exoplaneet bij zonachtige ster

exoplaneet GJ 758B

exoplaneet GJ 758B. Credit: Max Planck Institute for Astronomy/National Astronomical Observatory of Japan

GJ 758 is een ster van helderheid 6m die ruim 50 lichtjaren van ons verwijderd is in het sterrenbeeld Lier. Geen ster waar de gemiddelde amateur-sterrenkundige wakker van zal liggen, maar professionele sterrenkundigen hebben wel degelijk iets bijzonders ontdekt aan deze ster. Om GJ 758 blijkt namelijk een exoplaneet te draaien, gemakshalve maar GJ 758B genoemd, die groter is dan Jupiter – op de weegschaal ergens tussen 10 en 40 Jupitermassa’s  – en die direct gefotografeerd is met de Subarutelescoop op Hawaï. Dá t ze een Jupiterachtige exoplaneet hebben gevonden is geen nieuws, dat ze ‘m direct gefotografeerd ook niet, maar wat wel nieuws is dat is dat GJ 758 de eerste zonachtige ster is waar ze een exoplaneet hebben gevonden en dat de afstand tussen ster en planeet afwijkt van eerder gevonden exoplaneten. GJ 758B staat op zo’n 29 Astronomische Eenheden [1]Eén A.E. is de afstand Aarde-Zon, zeg 149 miljoen km. van de ster, da’s ongeveer de afstand Zon-Neptunus. Andere exoplaneten staan óf dichterbij de centrale ster óf verderweg. De waarnemingen aan GJ 758B werden gedaan met behulp van het High Contrast Coronagraphic Imager with Adaptive Optics (HiCIAO) instrument dat op de Subaru Telescoop zit. Normaal gesproken wordt zo’n exoplaneet volledig overstraald door de ster, maar met HiCIAO is men in staat het licht van die ster af te dekken en de exoplaneet zichtbaar te maken. De oppervlaktetemperatuur op GJ 758B is met 315 °C laag in vergelijking met andere exoplaneten. Kortom, GJ 758B is een bijzonder gevalletje. Er is met de Subaro ook een tweede  kandidaat bij GJ 758 gevonden, die ze ‘C’ noemen, maar deze moet nog bevestigd worden. Bron: Eurekalert.

1 Eén A.E. is de afstand Aarde-Zon, zeg 149 miljoen km.