28 maart 2024

Ralph Wijers krijgt € 3,5 mln voor onderzoek naar zwarte gaten

Ralph Wijers. Credit: UvA

Prof. dr. Ralph Wijers van het Sterrenkundig Instituut Anton Pannekoek aan de Universiteit van Amsterdam heeft een Advanced Grant gekregen van de European Research Council (ERC). De ERC is een instituut voor financiering van baanbrekend onderzoek binnen de Europese Unie. Wijers ontvangt 3,5 miljoen euro, waarvan ongeveer 1 miljoen voor apparatuur. De ERC Advanced Grant is een prestigieuze Europese onderzoeksbeurs voor individuele onderzoekers. Het is onderdeel van het Europese Zevende KaderProgramma (KP7), een subsidieprogramma voor de jaren 2007-2013. De ERC Advanced Grant wordt toegekend aan excellente individuele onderzoekers voor grensverleggend onderzoek. Behalve de onderzoeksideeën wordt hierbij ook de ’track record’ van de onderzoekers en de onderzoeksomgeving beoordeeld. Ralph Wijers doet, met behulp van de nieuwe radiotelescoop LOFAR onderzoek naar radio-uitbarstingen in het heelal, vaak een signaal van zwarte gaten en andere extreme objecten. Hij bekijkt welke soorten hemellichamen zulke uitbarstingen van energie kunnen vertonen, en hoe ze werken. Voor zijn onderzoek breidt hij in samenwerking met ASTRON in Dwingeloo de LOFAR-radiotelescoop uit met een 24/7 all-sky monitor om die zeldzame uitbarstingen te vinden en uit te pluizen hoe ze werken. Daarmee wil Wijers antwoorden zoeken op sommige grote, fundamentele vragen van de fysica. Hoe ontstaat een zwart gat? Hoe sterk kan een magneetveld zijn? Waar komt de kosmische straling vandaan? Bron: Nova.