19 april 2024

Bruine dwerg ontdekt met oventemperatuur

Credit: JAC/UKIRT, Spitzer Space Telescope, University of Hertfordshire

Sterrenkundigen hebben een dubbele bruine dwerg ontdekt, het kosmische echtpaar SDSS1416+13A en SDSS1416+13B, waarvan de laatste een oppervlaktetemperatuur heeft van slechts 200 °C. Als ik in ’t weekend een broodje in de oven gooi is de temperatuur hoger. 🙂 Het paar werd ontdekt met behulp van de United Kingdom Infrared Telescope (UKIRT) op Hawaï tijdens een zoektocht naar koele bruine dwergen. Die zoektocht had kennelijk resultaat, want SDSS1416+13B is op dit moment de koelste bruine dwerg die we kennen. Bruine dwergen zijn eigenlijk mislukte sterren, die te licht zijn om in hun centrum tot kernfusie over te gaan. Verwarrend is dat sterrenkundigen ze ooit bruine dwergen hebben genoemd, maar dat ze helemaal niet bruin zijn. Ze zijn eerder donkerrood. Maar er zijn ook gewone rode dwergsterren en om daarmee onderscheid te maken bedacht men de term bruine dwergen. Op de foto hierboven zie je ’t stel, gelegen op een afstandje tussen 15 en 50 lichtjaar, links gemaakt met UKIRT en rechts met de Spitzer infrarood satelliet. Het zijn beiden infraroodfoto’s, want dat is het gedeelte van het electromagnetisch spectrum waarin we bruine dwergen kunnen zien. Maar wacht eens even, op die linkerfoto is SDSS1416+13B blauw, hoe kan dat? Welnu, deze bruine dwerg heeft een soort van atmosfeer om zich heen en die bevat methaan en waterdamp. In het geval van SDSS1416+13B heeft die atmosfeer de eigenaardigheid dat ’t de meest rode infraroodstraling tegenhoudt en de meer blauwe infraroodstraling – ik leg nog wel een keer uit hoe dat precies zit – doorlaat en daardoor ‘oogt’ hij blauw. Zo, ik ga maar eens een broodje in de oven gooien. Even een bruine dwerg simuleren. 😉 Bron: Bad Astronomy.