4 december 2016

S1020549, de oudste bekende ster in het heelal

Impressie van S1020549

Een poosje terug had ik het over stokoude sterren die in dwergstelsels buiten het Melkwegstelsel waren gevonden. Allemaal reuzensterren die uiterst metaalarm zijn, een teken van ouderdom. Sterrenkundigen noemen alles wat zwaarder dan helium is al een metaal en aangezien metalen een product van stellaire evolutie zijn is hun aanwezigheid in sterren een soort meetlat voor hun ouderdom. De metalen in de zon zijn niet door de zon zelf gemaakt – daar is ‘ie toch echt te koud en te licht voor – maar in een nabije ster die in het verleden tot supernova moet zijn uitgebarsten. De zon is dan ook een ster van een late generatie, met metalen zoals magnesium, calcium, titanium, en ijzer vervuild geraakt door z’n voorgangers. In

1. Roy Jeuring zegt:

hallo.

dit heet niks met s1020549 te maken maar, ik heb net een nieuwe telescoop en ik wil saturnus graag zien. heeft u een site waarop ik kan zien waar saturnus zich bevind? roy.

2. Hoi Roy, ja natuurlijk. Ga naar Heavens Above, log in met jouw lokatiegegevens en ga dan naar Sky Chart. Dan krijg je de sterrenhemel zoals die er bij jou uitziet en dan zie je vanzelf waar Saturnus staat. Je kan ook gaan naar de interactieve Sky Chart van Sky & Telescope. Kies maar. 🙂