15 december 2017

De Donkere Vloed tot dieper in het heelal gevolgd

De richting van de Donkere Vloed

In 2008 ontdekten sterrenkundigen op basis van de 3-jaarsdata van de satelliet WMAP dat complete clusters van sterrenstelsels in een groot gedeelte van het heelal allemaal

1. Hoe kan dit aantrekkende object zich BUITEN het het zichtbare heelal bevinden, als we het effect van zijn aantrekking kunnen zien op de clusters van sterrenstelsels. Ik neem aan dat zwaartekracht zich even snel voortbeweegt als het licht, dus dan zou het object ook zichtbaar voor ons moeten zijn.

Ik maak hier vast een redeneringfout en ik ben benieuwd welke 😉

• De clusters van sterrenstelsels staan zelf ver weg van de Aarde, dus vanuit hun positie bezien zal de 'grote aantrekker' wel zichtbaar zijn. Zoiets dus:

Aarde <———————-> bewegende clusters <———————-> aantrekker

2. Vanaf hun positie is de tijd tot de oerknal ook korter, dus vanaf die positie is er minder tjd beschikbaar geweest om een effect van de aantrekkers te kunnen voelen.

Als de pijlen de snelheid van het licht hebben, dan zijn deze 2 situaties toch gelijk aan elkaar?

Aarde bewegende clusters aantrekker

=

Aarde aantrekker

Ik beredeneer nu ook dat het zichtbare heelal dus theoretisch even groot is -en vise versa- als het gebied waarbinnen objecten gravitatie-invloed op elkaar kunnen hebben. Dit KAN niet kloppen anders zou het heelal geen invloed op zichzelf kunnen hebben. Zou het te maken hebben met de inflatie van ons heelal?

Als objecten in het begin des tijds dichter bij elkaar hebben gestaan en gravitatie invloed op elkaar hadden, en vervolgens daarna de inflatie er voor zorgt dat objecten voor ons te ver verwijderd raken om nog waargenomen te kunnen worden (binnen de tijd van de leeftijd van het heelal), dat zou een verklaring kunnen zijn lijkt me.

• De Aarde en de waargenomen clusters bevinden zich in dezelfde lichtkegel. Maar clusters en aantrekkingsbron bevinden zich in een andere lichtkegel, dat staat helemaal los van de vraag welke afstand (=tijd) er tot de oerknal is.