18 april 2024

Is HIP 21158 een zusterster van onze Zon?

De zoektocht naar mogelijke verwanten van de Zon. Credit: A. Brown et al.

Sterrenkundigen denken dat sterren altijd in groepen ontstaan. Kijk naar één van die grote gas- en stofwolken in onze Melkweg, de Orionnevel in het gelijknamige sterrenbeeld, zie hoe daar masa’s sterren aan het ontstaan zijn, en het mag duidelijk zijn dat dá t de wijze is waarop sterren worden geboren. Van de Zon heeft men het idee dat die zo’n 5 miljard jaar geleden uit een groot stervormingsgebied ontstond tegelijk met wel duizend andere sterren, broertjes, zusjes, geef ’t maar een naam. Tegelijk weet men dat die sterren door gravitationele wisselwerking op een gegeven moment ‘het nest’ gaan verlaten en dan gaan zwerven. Vele sterrenkundigen hebben getracht die verwanten (‘siblings’) van de zon te vinden en dat blijkt best lastig te zijn. Die duizend verwanten zouden zich nú namelijk binnen een volume van zo’n 3000 lichtjaar moeten bevinden. Klinkt redelijk dichtbij, ware het niet dat zich in dat volume nog eens 100 miljoen andere sterren bevinden, die elders ontstonden. Op grond van snelheden en afstanden van sterren zou je mogelijke verwanten kúnnen vinden. Anthony Brown (Missouri State University, VS) en collegae (waaronder de Nederlander Simon Portegies Zwart) hebben de Hipparchos-catalogus erop na geplozen, waarin gegevens van zo’n 100.000 nabije sterren staan, en daar kwam – enigzins teleurstellend – uit dat er maar één mogelijke kandidaat is die ontstaan zou kunnen zijn in dezelfde wolk als waaruit de Zon is voortgekomen: een wit gekleurd sterretje van magnitude  7 in het sterrenbeeld Stier dat HIP 21158 heet.  Mmmm, moet die niet hernoemd worden in Sol 2? Meer info in dit artikel: The Quest for the Sun’s Siblings: an Exploratory Search in the Hipparcos Catalogue. Bron: Technology Review.

1. Peter De Graef zegt

Vraagje: Vliegt het zonnestelsel in een strakke baan om het centrum van de melkweg of is het (zoals in de Hinduïstische kosmologie wordt beweerd) eerder een krullerige baan (al dan niet om een zusterster) waarbij het zonnestelsel nu eens dichter bij zwarte gat in de melkweg komt, dan (12000 jaar later) weer verder daar vandaan. In het Yuga verhaal uit de Veda’s is er sprake van een ellipsvormige baan van 25000 jaar om een zusterster. Ze ronden elkaar op een plek dichter bij het centrum van de melkweg dan waar het zonnestelsel zich nu bevind. 400 N.C. bevond het zonnestelsel zich het verst van het melkwegcentrum en haar tweelingster af. Wat van die theorieën kan in de hedendaagse astronomie iets worden teruggevonden?