29 maart 2024

Wat veroorzaakte de uitbarsting van M31* in 2006?

De uitbarsting van M31*. Credit: X-ray (NASA/CXC/SAO/Li et al.), Optical (DSS)

Net als ons eigen Melkwegstelsel heeft het Andromedasterrenstelsel (M31) in haar kern een superzwaar zwart gat. Massa van ‘ons’ zwart gat: 4,31 miljoen zonmassa’s, massa van ‘hun’ zwarte gat:  30 tot 50 miljoen zonmassa’s. Oeps, altijd baas boven baas! Ondanks hun gigantische massa zijn beide zwarte gaten relatief rustig, in tegenstelling tot hun soortgenoten in de kernen van quasars, actieve sterrenstelsels. Niet voor niets dat ze allebei anti-quasars worden genoemd. Maar in 2006 was ook M31*, zoals het centrale zwart gat van het Andromedastelsel wordt genoemd, een poosje actief. Op 6 januari van dat jaar werd met behulp van NASA’s röntgensatelliet een uitbarsting waargenomen in röntgenlicht van M31*, waarbij diens lichtkracht wel honderd keer zo sterk werd. De dagen erna nam de lichtkracht af, maar bleef gedurende het grootste deel van 2006 nog wel tien keer sterker dan vóór 2006. Sterrenkundige Zhiyuan Li (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Cambridge, Massachussets/VS) denkt dat er in 2006 sprake moet zijn geweest van invallende materie in 2006,  bijvoorbeeld gas van een nabije ster, waardoor de accretieschijf rondom M31* geactiveerd werd. De specifieke uitbarsting van 6 januari 2006 zou wellicht te wijten zijn geweest aan verschillende delen van het magnetische veld rondom M31*, die ‘kontakt’ kregen en elkaar plots versterkten. Li kwam met z’n verhaal op de 216e bijeenkomst van de American Astronomical Society (AAS), die momenteel in Miami in Florida wordt gehouden. Bron: Eurekalert.