23 augustus 2017

Is het Copernicaans principe nou wel of niet geldig?

Grappig is dat toch om te zien hoe twee grafieken over hetzelfde onderwerp tot een geheel andere interpretatie kunnen leiden. Het gaat in dit geval om grafieken die laten zien wat de energiedichtheid van donkere materie en donkere energie is geweest in de afgelopen 13,7 miljard dat het heelal bestaat. Met die grafieken kunnen we kijken of het Copernicaanse Principe geldig is, het door Nicolaus Copernicus (1473-1543) bedachte principe dat de Aarde en de daarop levende mensheid geen centrale, unieke en bijzondere plek in het heelal innemen. Kijk even naar de eerste grafiek:

Op de horizontale as zie je de afstand weergegeven in roodverschuiving z, op de vertikale as de relatieve energiedichtheid, waarbij de energiedichtheid van donkere energie en -materie altijd samen 1 is.

1. Eigenlijk zou die laatste grafiek verder moeten doorlopen naar links, dus naar de toekomst. Vergeleken met eventuele waarnemers in de toekomst hebben we toch wel een bevoorrechtte positie, wij kunnen op dit moment de "sporen" van de Big Bang en de evolutie van het heelal waarnemen. Toekomstige kosmologen kunnen dat niet, er is dan geen kosmische achtergrondstraling meer waar te nemen en ze kunnen alleen hun eigen sterrenstelsel waarnemen, in de toekomst gevormd door de samenvoeging van stelsels die nu de Lokale Groep uitmaken. Alle andere stelsels bevinden zich dan voorbij de horizon. Zo is onze plaats in de geschiedenis van het heelal toch wel een bijzondere.

2. Om dat nu zo te noemen… lol 😀 😉