29 maart 2024

Cassini brengt Saturnus en Alpha Centauri in beeld

Credit: NASA/JPL-Caltech

Cassini strikes again! De ruimteverkenner die Saturnus en omgeving bestudeert heeft op 17 mei 2008, OK da’s alweer een poosje geleden, deze schitterende foto gemaakt. We zien op de voorgrond de bovenste atmosfeer van Saturnus en op de achtergrond… de twee sterren Alpha Centauri A en B. Tesamen met Proxima Centauri vormen zij het Alpha Centauri systeem en na de Zon staan die sterren met een afstand van 4,36 lichtjaar het dichtste bij de Aarde [1]Proxima Centauri bevindt zich een eind van α Cen A en B en met een afstand van 4,22 lichtjaar staat ‘ie zelfs dichterbij dan  α Cen A en B.. Op het moment dat Cassini de foto nam bevond ‘ie zich 430.000 km van Saturnus, de resolutie is 3 km per pixel. α Cen A en B stonden maar liefst 78 miljoen keer verder weg! Wowie! De NASA neemt dit soort foto’s niet alleen om leuke plaatjes te krijgen, maar ook voor wetenschappelijk onderzoek. Als een ster gezien vanuit de Cassini de atmosfeer van Saturnus induikt neemt z’n lichtkracht af en dat geeft informatie over de samenstelling van de atmosfeer. Bron: NASA/JPL.

1 Proxima Centauri bevindt zich een eind van α Cen A en B en met een afstand van 4,22 lichtjaar staat ‘ie zelfs dichterbij dan  α Cen A en B.