23 oktober 2017

Oók Kepler vindt systeem met meerdere planeten

Impressie van het stelsel Kepler-9

De NASA heeft vandaag op een persconferentie bekendgemaakt dat de planetenjager Kepler een ster heeft gevonden waar meerdere exoplaneten omheen draaien. Het gaat om Kepler-9, een op onze Zon lijkende ster, waar in ieder geval twee exoplaneten ontdekt zijn met afmetingen die vergelijkbaar zijn met de planeet Saturnus, en waar mogelijk nog een planeet aanwezig is die iets groter is dan de Aarde. Het nieuws van de NASA volgt kort nadat de Europese ESO liet weten een planetenstelsel te hebben gevonden met in ieder geval vijf planeten en mogelijk zelfs zeven. Kepler houdt ruim 156.000 sterren in de Zomerdriehoek tussen de sterrenbeelden Zwaan en Lier in de gaten en dat doet hij door het licht van die sterren continue te bekijken. Passeert een exoplaneet precies tussen ster en Aarde dan zal de lichtkracht van de ster een stukje verminderen. Uit die dip kan Kepler veel gegevens halen van de exoplaneet-kandidaat, zoals massa en omloopperiode. Een onafhankelijke waarneming door andere telescopen moet wel de bevestiging geven. Bij Kepler-9 ontdekte Kepler met z’n ‘transitiemethode’ de exoplaneten 9b en 9c, z’n eerste vangst van een ‘multiplanetair systeem’.

De 'transities' van de de exoplaneten bij Kepler-9