28 maart 2024

Video: de reïonisatiefase in het vroege heelal

Credit: M. Alvarez (http://www.cita.utoronto.ca/~malvarez), R. Kaehler, and T. Abel/ESO

Gisteren blogde ik over de reïonisatiefase, welke in de periode tussen 150 en 800 miljoen jaar na de oerknal zorgde voor de ontkoppeling van de protonen en electronen in het neutrale waterstof. Verantwoordelijk daarvoor waren de sterren en sterrenstelsels, die met hun sterke ultraviolette straling de electronen genoeg energie gaven om zich los te weken van de protonen. Eén van die stelsels is UDFy-38135539, welke met een afstand van 13,1 miljard lichtjaar momenteel het verst verwijderde sterrenstelsel is dat bekend is. In de blog beloofde ik jullie een video te laten zien over die reïonisatie, waar stelsels zoals UDFy-3813553 verantwoordelijk voor waren. Het gaat om een simulatie, waarin te zien is hoe beetje bij beetje het neutrale waterstofgas onder invloed van de UV-straling veranderd in losse protonen en electronen. De geïoniseerde gebieden zijn blauw en halfdoorzichtig, de randen van de geïoniseerde gebieden roze en wit, de neutrale ongeïoniseerde gebieden zijn donker en ondoorzichtig.

Meer info over deze simulatie vind je in dit wetenschappelijke artikel, van Marcello A. Alvarez (Stanford Universiteit, Californië) en kornuiten. Bron: ESO.