20 augustus 2017

Het oppervlak van de laatste verstrooiing

Dat klinkt toch wel een tikkeltje mysterieus, nietwaar? “Het oppervlak van de laatste verstrooiing”, in het Engels The surface of last scattering. Nee, het heeft niets met verstrooiing zoeken, met afleiding, amusement, vermaak te maken, waar de term gewoonlijk op slaat. Ik heb het over de natuurkundige verstrooiing, “het golfverschijnsel dat optreedt bij golven of deeltjes die ‘onregelmatigheden’ tegenkomen en daardoor van hun oorspronkelijke richting afwijken” – aldus Wikipedia. Tot 379.000 jaar na de oerknal werden de fotonen verstrooid door de kriskras door elkaar bewegende protonen en electronen, die een heet, ondoorzichtig

1. Wat was er voor de oerknal. en wat is er buiten ons heelal.
    Is daar weer een ander heelal.
    En was het voor de oerknal één grote planeet.

2. Harmen, het antwoord op je eerste vraag is simpel: dat weten we niet. Genoeg ideeën daarover, maar het is allemaal erg speculatief. Op je tweede vraag weet ik wel een antwoord: niets, helemaal niets, tenzij je uitgaat van multiversums, meerdere heelallen buiten het onze. Met de oerknal ontstond ook de tijd, dus het is niet juist te spreken van ‘vóór’ de oerknal. Maar stel dat er toen een vorig heelal was, dat in elkaar kromp en uiteindelijk weer uitbarstte in ‘ons heelal’, dat zat dan heelal denk ik net als dit heelal vol met planeten, sterren, enzovoorts – mits dezelfde natuurwetten golden.