29 maart 2024

Kosmische straling waarnemen met je mobieltje?

Een cascade van de kosmische straling. Credit: photo by Nicole Gordon, from UCAR digital image library; diagram by Randy Russell, UCAR Center for Science Education

De aarde wordt voortdurend gebombardeerd door energierijke deeltjes, zoals electronen en protonen, afkomstig van objecten als de zon en ver weg staande bronnen, zoals supernovae en zwarte gaten in de kernen van quasars. Professionals nemen die kosmische straling waar met enorme detectoren, zoals in het Pierre Auger Observatorium in Argentinië en met de H.E.S.S. telescopen (High Energy Stereoscopic System, een viertal telescopen in Namibië). Mark Stacey uit Johannesburg denkt dat de detectie van kosmische straling ook zonder die dure apparaten kan. Hij heeft een plan bedacht om de straling waar te nemen met behulp van hét apparaat dat tegenwoordig iedereen in z’n broekzak heeft zitten: een mobieltje. Volgens Stacey kunnen de naar schatting twee miljard mobieltjes die momenteel op aarde in gebruik zijn ingezet worden om te dienen als ‘Distributed Observatory’.  In veel van die mobieltjes zit een CMOS of CCD chip, waarmee het licht van de camera wordt ingevangen. Als een deeltje van de kosmische straling een pixel of een spoor van pixels in zo’n chip raakt kunnen die belicht worden. Dat deeltje is niet het oorspronkelijke deeltje van de kosmische straling, maar één van de duizenden of zelfs miljoenen deeltjes, deel uitmakend van wat ze een cascade of deeltjeslawine noemen en die ontstaan als het echte kosmische deeltje bovenin de aardse atmosfeer in botsing komt met een deeltje van die atmosfeer (zie afbeelding). Voor de Android mobieltjes – tikkie minder dan twee miljard – heeft Stacey een app gemaakt, waarmee de mobieltjes iedere gedetecteerd deeltje van de kosmische straling automatisch doorgeven aan een centrale. Die kan op basis van de waarnemingen bepalen uit welke richting aan de hemel het oorspronkelijke deeltje komt. Eén groot nadeel: de app blijkt batterijen te vreten, dus Stacey heeft noodgedwongen z’n project in de wacht gezet. Maar hij roept mensen op om de programmacode aan te passen en met een energiezuiniger versie te komen. Het idee is in ieder geval leuk! Bron: Astronomy Blog.

1. ik ben bezig met een school project (PWS) en ik zou het echt super vinden als deze app verbeterd is en het daadwerkelijk goed doet. kan iemand een sein geven op het moment dat deze app goed werkt.

btw is deze app voor de android marked ?