28 maart 2024

Ga zelf op exoplanetenjacht met de Planet Hunter

De Zooniverse is sinds gisteren uitgebreid met (alweer) een wetenschappelijk project waarbij het grote publiek gevraagd wordt actief mee te helpen. De Zooniverse is een vorm van Citizen Science Project en dit keer gaat het over de jacht op exoplaneten: Planet Hunter. Dat betekent dat iedereen die online is – inclusief jij en ik – mee kan doen in de jacht op planeten die bij andere sterren dan de zon draaien. De wijze waarop dat gebeurt is het bekijken en eenvoudig ‘analyseren’ van gegevens die met de Kepler satelliet sinds 2009 worden verzameld:

Credit: Zooniverse

Kepler neemt van zo’n 150.000 sterren in een gebied ergens tussen Zwaan (Cygnus) en Lier (Lyra) continue de helderheid waar. Als er een exoplaneet om de ster heen draait en vanaf de aarde gezien komt die planeet precies tussen ster en aarde dá n zien we een klein dipje in de lichtcurve. Schone taak van het publiek – lees: jij en ik – is dus om die massa curves te analyseren en er de dipjes uit te halen, zoals in bovenstaande afbeelding, en zodoende exoplaneten te ontdekken. In de website van de Planet Hunter is een tutorial ingebakken, dus je kan precies zien hoe je mee kan helpen. De Planet Hunter is op dit moment nog niet geschikt voor Internet Explorer, want die schijnt ouderwets te zijn. Je zal dus Opera, Chrome of Firefox moeten hebben om de jacht te kunnen beginnen. Begin 2011 komt wel een versie voor IE.

De Zooniverse

Credit: Zooniverse

De Zooniverse is in korte tijd enorm gegroeid. Tot de Zooniverse – ooit begonnen met de Galaxy Zoo – behoren inmiddels aardig wat projecten:

Acht projecten van de Zooniverse. Op naar de tien! 🙂 Bron: Universe Today.