29 maart 2024

Tienjarig meisje ontdekt supernova!

Kathryn Gray achter de PC waarmee ze de supernova ontdekte. Credit: Paul Gray

Ze heet Kathryn Aurora Gray – wow, mooie middelste naam – en ze woont in Fredericton NB, Canada. Je ziet haar hiernaast, staand die grote Dobsontelescoop. Ze is nog maar 10 jaar en ze mag zich de allerjongste ontdekker noemen van een heuse supernova, een exploderende ster in een ver sterrenstelsel. Ze ontdekte de supernova in het sterrenstelsel UGC 3378 op de allerlaatste dag van 2010 en de naam ervan is SN 2010lt. De vorige recordhouder ‘jongste ontdekker van een supernova’ was de veertienjarige Caroline Moore uit Warwick (New York), die in 2008 in het sterrenstelsel UGC 12682 een supernova ontdekte. Hoe heeft Kathryn Gray die supernova in dat sterrenstelsel, 240 miljoen lichtjaar van ons vandaan, in hemelsnaam kunnen ontdekken? Kruipt ze nu al dagelijks achter de telescoop, turend naar lichtpuntjes die er sinds de vorige keer bij gekomen zijn? Nee, het gaat iets eenvoudiger. Haar vader, sterrenkundige van beroep, heeft foto’s gemaakt van vele sterrenstelsels. Kathryn Gray mocht ze bestuderen en zij ontdekte vervolgens op 31 december j.l. dat er bij UGC 3328 een sterretje stond, dat er de vorige keer niet stond. En aldus werd SN 2010lt ontdekt, de 332e ontdekte supernova van 2010. Hier een video waarin Kathryn Gray – een tikkeltje schuchter – haar verhaal verteld.

Bron: The Reference Frame en Bad Astronomy.

1. Wat is dat toch tegenwoordig met al die "eagle-eyed" jonge dames?

Kunnen wij mannen dan echt helemaal niets meer….ha..ha…

Zo te zien heeft "onze" Hollandse Hanny een Canadese collega "Astro-celeb" er bij gekregen!

Eh….gaan ze die supernova nu "Kathryn's voorwerp" noemen??

Zucht…..veertig jaar avond aan avond ploeteren in de Biesbos…..en nog nooit iets ontdekt……nou ja,wel dat een Kniegewricht wel degelijk kan vastvriezen na een half uur staren naar een sterrenkaart op een ijskoud fietspad…!!…."Jan's voorwerp"…=…een tijdelijk manke poot..ach..ach…ach..wat een triestigheid!!

2. Arme Jan…

3. Fabricius zegt

Die Dobsontelescoop is een mooi decorstuk, maar de ontdekkingsfoto's zullen wel met een andere kijker (met volgsysteem) gemaakt zijn.

4. Fabricius zegt

Tip voor Jan:

sterrenkaart eerst uit je hoofd leren.

Of planetariumprogramma met night vision modus op je laptop, waar je handen en kniegewrichten mee kunt opwarmen.

5. Ha die Fabricius,

Trust me….na veertig jaar fanatiek Deep sky starhoppen ken ik mijn sterrenkaarten en de daarbijbehorende sterrenhemel redelijk uit mijn hoofd (vette understatement!!)….."het probleem" wordt dan echter dat "doorsnee fuzzy blobs" op een gegeven moment niet meer uitdagend genoeg zijn…en je dus op zoek gaat naar echt lastig te traceren objecten…piepkleine planetaire nevels midden in de melkweg….of dat ene obscure NGC-melkwegstelseltje ergens diep in de Virgo-cluster…….dit soort "uitstapjes" zijn de tijd en energie-vreters….en als het dan net effe niet wil lukken en je mot en je zal het toch vinden..dan gaat er wel eens "iets mis"…

Niet altijd leuk….maar dat hoort ook bij "de sport"!!

Laptopjes met planetariumprogramma's zijn leuk en aardig….maar kunnen vastlopen, zonder stroom geraken etc..etc… net als je dat niet kunt gebruiken…..Sterrenkaarten hebben dat nadeel NIET…OK, ze kunnen wegwaaien. Oh ja…ik vind het werken met sterrenkaarten net effe iets mooier en puurder!!

Waarvan akte

6. Fabricius zegt

@Jan,

Fietspad in de Biesbosch, 40 jaar lang, obscure deep sky objecten…

Laat me raden:

eerst een Newton achterop de fiets, later een Dobson?

+ eerder Abraham gezien dan Adrianus V…