12 december 2017

Fermi ziet gammauitbarstingen in de Krabnevel

De Krabnevel (M1)

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Large Area Telescope (LAT) aan boord van NASA’s gammasatelliet Fermi twee enorme uitbarstingen van gammastraling in de Krabnevel gezien. Deze nevel is een restant van de supernova, die in 1054 uitbarstte en die toen door waarnemers in China en het Midden-Oosten werd gezien. De Krabnevel ligt in het sterrenbeeld Stier (Taurus) en is een dankbaar object voor amateur-sterrenkundigen om te bekijken door een (kleine) telescoop. Kometenjager Charles Messier zag de nevel in 1771 en hij classificeerde ‘m als nr. 1 in z’n lijst van objecten die op kometen lijken. Het oplichten van de nevel wordt veroorzaakt door straling die afkomstig is van de pulsar in het midden, het ruim 20 km grote overblijfsel van de kern van de ster die de supernova veroorzaakte en die 33 keer per seconde rond z’n as wentelt. Energierijke electronen en positronen van de pulsar reageren met magnetische velden en lage energie fotonen – een proces dat de zogenaamde synchrotronstraling oplevert – en dat levert de beroemde grillige structuren in de Krabnevel op. De nevel zend gewoonlijk al gammastraling uit, maar onlangs detecteerde de LAT twee uitbarstingen, die zeer heftig waren en die ieder enkele dagen duurden.