7 december 2016

Bestaat Gliese 581g eigenlijk wel? Grote kans van niet

Vorig jaar september werd de wereld opgevrolijkt met het nieuws dat sterrenkundigen erin waren geslaagd om in het bekende planetensysteem rond de ster Gliese 581 een exoplaneet te ontdekken die zich precies in de bewoonbare zone rondom die ster bevindt, de zone waar water in vloeibare vorm kan voorkomen: Gliese 581g. De wereld stond half op z’n kop, want dit was voor het eerst een exoplaneet die potenti

1. Vandaag twitter bericht gelezen en naar website gegaan: wetenschappers bevestigen dat Gliese 581g bestaat èn dat deze bewoonbaar zou (kunnen) zijn.

zie twitterbericht van AstronomyUpdate van 28-11-2011:

"Found: Planet that's just like Earth http://sns.mx/nfgoy3"

Of heb ik hier nu oud nieuws gelezen?

2. Tsja, het blijft erg discutabel, het wel of niet bestaan van Gliese 581g. Op de Engelse Wikipedia-pagina over deze ster wordt verwezen naar twee recente studies, die verschillend oordelen over het wel of niet bestaan van deze exoplaneet: "In a forthcoming paper, Anglada-Escude and Rebekah Dawson claim “With the data we have, the most likely explanation is that this planet is still there.”[19] Mikko Tuomi of the University of Turku performed a Bayesian re-analysis of the HARPS and HIRES data with the result that they "do not imply the conclusion that there are two additional companions orbiting GJ 581".[20]