12 december 2017

WASP-33b, met 3200 °C de allerheetste exoplaneet

Impressie van WASP-33b

Nee, je zal er zeker geen buitenaards leven aantreffen, zelfs geen leven dat gewend is aan extreme omstandigheden. Met een oppervlaktetemperatuur van bijna 3200

1. Olaf van Kooten zegt:

Pfff wat een temperatuur zeg! Dergelijke Very Hot Jupiters zijn wellicht geen lang leven beschoren: ze zullen OF steeds dichter naar hun moederster spiraliseren OF hun atmosfeer kwijtraken door de temperatuur en stralingsduk en eindigen als een zogenaamde Cthonische planeet (een naakte kern).

2. Klopt. En da's nou juist het verrassende, want ondanks het feit dat ze vermoedelijk kort leven komen de sterrenkundigen er wel veel tegen. Je zou denken dat 'koude Jupiters' die veel verder weg staan van hun moederster en minder last van de destructieve hitte hebben en die dus een langere levensduur hebben veel vaker waargenomen worden. En toch stuit men heel vaak op die hete varianten, die akelig dicht bij hun moederster staan.

3. Komt dat niet vooral omdat planeten welke dichter bij hun ster staan makkelijker te detecteren zijn?

• Ja, da's ook waar. Zware planeten die dicht bij hun ster staan hebben een grotere gravitationele invloed op die ster dan verderweg staande planeten. Zucht, kan het eens een keertje simpel zijn?