19 augustus 2017

Glory gaat verband Zon-klimaatverandering onderzoeken

Glory gaat het verband tussen de zon en klimaatverandering onderzoeken

Morgen (woensdag 23 februari 2011) om 11.09 uur Nederlandse tijd zal vanaf Vandenberg Air Force Base in Californi

1. Olaf van Kooten zegt:

Ik heb een aantal maanden geleden een gesprek gehad met Reinier van den Bergh (je weet wel, de RTL-weerman en oprichter van Meteo Consult) en heb hem o.a. gevraagd wat hij vind van de inlvoed die de zon zou kunnen hebben op het klimaat. Volgens hem is die invloed te verwaarlozen en leidt het de aandacht af van het echte probleem, namelijk de invloed van de mens op het klimaat.

Of ik het met hem eens ben? Mwoah, ik weet niet…

• Ik ben het niet met Reinier van den Bergh eens. Maar goed ieder z'n eigen mening, hij zal er z'n argumenten wel voor hebben. Ik meer meer geneigd wèl in de sterke invloed van de zon te denken, gecombineerd met de invloed die kosmische straling op ons klimaat heeft. Da's zo'n beetje de theorie van de kosmoklimatologie.

2. Olaf van Kooten zegt:

Ik ben het een beetje met je eens. Ik denk ook dat de zon een invloed heeft op het klimaat. Maar voldoende om het hele klimaatprobleem te verklaren? Nee, dat is struisvogelgedrag denk ik. We zullen echt onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, en het niet moeten afschuiven op de zon. Dat gezegd hebbende, denk ik ook dat de zon een invloed heeft. Maar niet meer dan 10-20% i.m.h.o.

3. Ja, dat denk ik ook. Dat het een mix is van invloeden. De mens heeft invloed, de zon/kosmische straling hebben invloed, de aarde zelf met haar vulkanen, precessie, etc.. zal ook invloed hebben. Kortom, een cocktail van invloeden. Zaak van de wetenschappers om de juiste samenstelling van die cocktail te vinden en niet eenzijdig 'de schuld' bij één oorzaak neer te leggen.