20 augustus 2017

Chandra vindt neutronenster met supervloeibare kern

De neutronenster in Cas A heeft een supervloeibare kern

Hiernaast zie je Cassiopeia A – voor vrienden kortweg Cas A genoemd, een supernovarestant dat zich 11.000 lichtjaar van ons vandaan bevindt. Het overblijfsel van een ster die slechts 330 jaar geleden met een geweldige knal explodeerde en die daarmee het jongste supernovarestant ooit ontdekt in ons Melkwegstelsel produceerde. Naast dat bijzondere feit is er nog iets wat Cas A bijzonder maakt, want met de r

1. Olaf van Kooten zegt:

Ah, een supervloeistof. Fascinerende substantie….zoals alle vormen van degeneratieve materie dat zijn. Wist je dat een supervloeistof dat je in een glas giet, gewoon dwars door het glas heen stroomt? En als je het in een geheel niet-permeabele houder giet, het tegen de zwaartekracht in eruit stroomt? Bizarre shit en superfascinerend! Overige vormen van degeneratieve materie zijn overigens 'normale' neutronium (de substantie in neutronensterren), witte-dwergen-materie, en de metallische waterstofkernen van gasreuzen zoal Jupiter.

2. ringenoldus zegt:

Ik hoorde dinsdag op Utwente bij studiumgenerale dat de vloeistof over de rand naar buiten stroomt.