17 oktober 2017

Een familieportret van 1235 Kepler-exoplaneten

De Astronomy Picture of the Day van vandaag – dinsdag 29 maart 2011 – is een hele leuke: een soort van familieportret van alle 1235 kandidaat-exoplaneten die ontdekt zijn door de ruimtetelescoop Kepler. Wat je van linksboven naar rechtsonder ziet zijn de ‘moedersterren’ waar de exoplaneten omheen draaien, van groot naar klein en met hun kleur. De exoplaneten zelf worden afgebeeld als de zwarte stippen in ‘transitie’, d.w.z. op het moment dat vanaf de aarde gezien de planeet voor de ster langs schuift. Door zo’n transitie komt er een dipje in de lichtkracht van de ster en dat verraad de aanwezigheid van een planeet. Ook de stippen verschillen in grootte, de omvang van de exoplaneten aangevend. Ter vergelijking: rechtsboven op de tweede rij zie je de Zon

1. Olaf van Kooten zegt:

Cool! Vooral de exoplaneten die om blauwe sterren draaien vind ik bijzonder. Hun krachtige uv-straling zou, volgens de traditionele modellen van planeetvorming, het ontstaan van planeten moeten tegengaan. Maar goed, de laatste jaren begint langzaam duidelijk te worden dat planeten op meerdere manieren kunnen ontstaan, hun bestaan rondom blauwe reuzen bewijst dat weer eens. Of, dat kan natuurlijk ook, de effecten van uv-licht op planeetvormende (protoplanetaire) schijven is minder groot dan gedacht. Hoe dan ook een mooie plaat!