23 oktober 2017

Oud, ouder, oudst en… stokoudst

In 't midden: HE1327-2326

We kennen al de ster genaamd S1020549, een zogenaamde Populatie II-ster die met een geschatte leeftijd van ruim 13 miljard jaar tot voor kort doorging als de oudst bekende ster van het heelal. Maar de bejaarde ster is van z’n troon gevallen, want er is een andere ster ontdekt, die niet oud is, maar ‘stokkerdestokoud’ – 70 punten bij Scrabble voor dat woord. Het gaat om de ster HE1327-2326, ook weer voorzien van zo’n leuke catalogusnaam, die zich 4000 lichtjaar van ons af bevindt in het sterrenbeeld Waterslang (Hydra). Net als S1020549 een z

1. Hoi Adrianus V,

ik heb destijds in 2007 gereageerd op een reply bij het ontdekken van een soortgelijke ster bijna net zo oud, te vinden op http://www.starstryder.com/2007/05/11/dating-star… .

Helaas heb ik nooit een antwoord gekregen op de vraag hoe het mogelijk is dat binnen slechts een paar honderd miljoen jaar een populatie II ster geboren kan worden uit de overblijfselen van de voorloper – een populatie III ster.

2. Tsja, Starstryder had 't kennelijk even te druk om jou te beantwoorden. Laat ik daarom een poging wagen. Zoals Invader Xan van Supernova Condensate zegt bestonden de allereerste sterren, de genoemde populatie III sterren, uit de oer-elementen waterstof, helium en sporen van lithium. Allemaal elementen die in de eerste drie minuten na de oerknal waren onstaan. De populatie III sterren hadden geen metalen, d.w.z. elementen zwaarder dan de genoemde elementen. Ze waren heel zwaar (100 tot 1000 zonmassa) en ze leefden erg kort, een paar miljoen jaar. Op een gegeven moment exploderen ze als supernova – wellicht van het extreem krachtige pair-instability-supernova soort – en uit hun restanten ontstonden de Populatie II sterren.

3. Olaf van Kooten zegt:

Precies, de metalen die in deze Populatie II ster bevinden, zijn waarschijnlijk slechts een paar miljoen jaar eerder gevormd uit extreem kortlevende Populatie III sterren.

4. Hannes zegt:

Juist, en verklaar dan beiden maar een overschot aan koolstof in verhouding met onze zon.

Het is inderdaad zo dat de meeste sterren die arm zijn in ijzer merkwaardig genoeg een overschot aan koolstof hebben. Niemand weet waarom dit precies zo is.

6. Ik geloof dat ze spreken van "carbon enhanced metal-poor stars". Op internet kom je daar talloze artikelen over tegen, maar ik kan even niet aangeven welke verklaring ze er voor hebben.