Wijst een YY-resonantie in de LHC op een licht Higgs boson?

De geruchtenstroom op internet is de afgelopen dagen vol op stoom gekomen nadat bekend werd dat in een intern artikel op de website van CERN – alleen met toegang tot CERN hier te lezen, iemand van jullie daar werkzaam? – wordt gezegd dat met de ATLAS detector van de Large Hadron Collider (LHC) een zogenaamde YY-resonantie is gezien bij een energie van 115 GeV. Bij botsingen in deze deeltjesversneller met protonen ontstaat in een klein aantal gevallen een W+ en W- boson, die op hun beurt in twee fotonen (Y) vervallen. In 2010 en 2011 heeft men met ATLAS 63,5 picobarn aan gegevens geanalyseerd en dat heeft met een zekerheid van 4? (=99,994%)

1. Ik heb niet veel verstand van natuurkunde maar wat kan je in de praktijk doen met een licht Higgs boson? Gaan dan onze snelheden omhoog of iets dergelijks?

2. Volgens mij speelt zo'n lichte versie van het Higgs boson geen rol in de snelheid. Wel kan het zorgen voor het feit dat deeltjes zoals protonen en neutronen, die zelf weer opgebouwd zijn uit quarks, massa hebben. Deeltjes zoals fotonen en neutrino's reageren niet op het Higgs boson en daarom zijn zij massaloos. Over een licht Higgs boson wordt overigens al lang gespeculeerd, onder andere in dit artikel uit 2000 van de beroemde natuurkundige John Ellis. Saillant detail is dat men denkt dat enkele weken voordat de LEP-deeltjesversneller (voorganger van de LHC) werd gesloten men met LEP het 115 GeV boson al had kúnnen zien. In dat artikel wordt overigens gezegd dat indien het 115 GeV lichte Higgs boson bestaat er geen noodzaak meer is dat Technicolor bestaat, de vijfde natuurkracht, waar onlangs bij de Tevatron in de VS aanwijzingen voor zijn gevonden.