23 augustus 2017

Reacties

1. Gaaf, die gaan we vanavond wel even proberen vast te leggen!

2. Verd….ben gisternacht nog lang in de Biesbos bezig geweest….en heb bijkans alles wat los en vast zit aan de hemel op de gevoelige chip vastgelegd, welke ik zo meteen ga "verwerken"….maar..eh… geen M51…en dat terwijl ik zelfs nog heb zitten overwegen om die (M51) nog een keertje mee te pikken. Maar ja, M4…mooie bolvormige sterrenhoop vlak naast Antares…kwam net, laag boven de horizon, van achter de bomen te voorschijn en die had ik nog niet………..zucht, was M4 nou nog even achter die bomen blijven hangen dan had ik mijn eerste supernova te pakken gehad…..snik! Het leven kan soms zo wreed zijn. Hoewel het totaal onverwachte smakelijke kopje "zee(vrouws)mansthee" aan boord van Gina d'r zeilbootje (eh…nou ja…zeg maar zeilbakbeest!)tijdens ons dagelijks "haventje om" dan toch weer een zwoelle pleister was op deze geestelijke astro-wonde….enne nu heb ik gewoon effe geen puf meer voor nog een expeditie richting biesbos maarre…aan allen die een vanavond nog een poging gaan wagen om die supernova te vangen heel veel succes toegewenst!!

• Oeps, da's ook balen. En wat leren wij hier van? Les 1: lees eerst de Astroblogs voordat je gaat waarnemen. Les 2: lees eerst de Astroblogs voordat je gaat waarnemen. En tenslotte les 3: lees eerst de Astroblogs voordat je gaat waarnemen. 🙂 Succes de volgende waarneemnacht.

3. Is aan te geven wat de gevolgen zijn voor de nabije omgeving van deze supernova in M51? Want als wij deze al zo fel kunnen waarnemen, wat voor een geweld moet dat daar ver weg wel niet geweest zijn… Nabije sterren wegblazen? Of is dat te overdreven?

Ik ben ook reuze benieuwd naar professionele astronomie waarnemingen zoals bijv. Spitzer of Hubble. Kunnen we daar meer over verwachten?

4. M51 staat ruim 20 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd, dus schadelijke gevolgen zullen we er niet van ondervinden. Anders wordt het als een ster als Eta Carina als supernova explodeert. Die staat slechts 7500 lichtjaar van ons vandaag – da's astronomisch gesproken om de hoek – en als die kaboem zegt zijn de gevolgen niet te overzien. Waarnemingen van de supernova door Hubble en Spitzer ken ik niet, wel is er één waarneming van Hubble van de progenitor, de ster vóórdat 'ie ontplofte.