28 maart 2024

Hartley 2 is een ADHD-komeet, aldus EPOXI

De kern van Hartley 2 en linksboven – ter vergelijking – het ISS. Credit: NASA/JPL-Caltech/UMD

Op 4 november 2010 scheerde de sonde EPOXI – voorheen bekend als Deep Impact – op 694 km afstand voorbij de komeet Hartley 2. De komeetkern bleek een pindavorm te hebben van pakweg 2,2 bij 0,5 km. Nader onderzoek aan de gegevens die bij de passage werden verzameld laat zien dat Hartley 2 (alias 103P/Hartley) een soort van ADHD-komeet is, eentje die hyperactieve trekjes vertoont. Voordat EPOXI bij Hartley 2 ariveerde zagen de camera’s ‘m al als een soort kosmische stuiterbal heen en weer bewegen. Beelden van de dichtste nadering wezen uit dat verschillende regio’s van de komeetkern straalstromen vol water en kooldioxide uitstoten, meer dan kometen gewoonlijk doen. Het water was vooral afkomstig van het dunne, middelste gedeelte van de kern van Hartley 2, terwijl de kooldioxide er aan de uiteinden uitspoot. De onderzoekers, die onder leiding stonden van Mike A’Hearn (University of Maryland, College Park) denken dat Hartley 2 een voorbeeld is van een hyperactieve soort kometen. Z’n hyperactiviteit blijkt ook uit het feit dat hij niet alleen om één as draait, maar dat er nog een tweede rotatieas is. Ook liggen de uiteinden van Hartley 2’s kern bezaaid met grote rotsblokken, van maximaal 50 meter hoog en 80 meter lang, waarvan sommigen een erg hoge reflectie hebben. Tenslotte hebben de onderzoekers waargenomen dat de komeet op sommige momenten erg veel CN gas uitstootte, in vaktermen heet dat 2-chlooracetofenon, een gas dat onder andere in traangasgranaten wordt gebruikt. Men probeert te achterhalen wat dá t precies betekent en of het ons iets kan vertellen over de manier waarop kometen ontstaan zijn. Bron: Science Daily.

1. een ADHD-komeet??? Het mot nou nie gekker worden. Eh..gaat "ie" ook op consult bij een zogenaamde "cosmic shrink" als het "hyperactieve interplanetaire stoom afblazen" hem/haar weer eens een beetje te veel wordt?……en zo ja, mag ik daar dan ook naar toe??!!

2. Ja, goede vraag: hebben we een kosmische Dr.Phil in huis? En als er ADHD-kometen zijn, dan zullen d'r ook vast ADHD-planetoïden, ADHD-sterren en ADHD-zwarte gaten zijn. Werk aan de winkel voor al die 'shrinks'. 🙂