21 oktober 2017

Ice Hunters, de nieuwste speurtocht van de Zooniverse

Aan de boom van de Zooniverse is weer een nieuwe loot verschenen. Ooit gestart met de Galaxy Zoo en daarna diverse keren uitgebreid – in deze Astroblog vind je acht Zooniverse-projecten opgesomd – is daar deze week de Ice Hunters bijgekomen. Het doel ervan is simpel: net als met de andere Zooniverse-projecten wordt het grote publiek (inclusief jij en ik) gevraagd deel te nemen aan een speurtocht, in dit geval naar zogenaamde KBO’s, Kuiper Belt Objects: ijskoude objecten in de buitenste regionen van ons zonnestelsel, voorbij de baan van Neptunus, in grootte vari

1. ElisabethB zegt:

Hoi AdrianusV

Wat leuk dat je ook dit project aankaart !

Ik kan het alleen maar aanbevelen, niet alleen wegens vreselijk verslavend maar heel misschien mag jij wel een KBO of asteroide een naam geven.

Els

2. Hoi Els, ja zo'n project als Ice Hunters van de Zooniverse is weer een schitterende manier om het publiek mee te laten werken aan het verkennen van het heelal. Dus niet alleen kennisnemen van dat heelal, maar er zelf ook aan werken en inderdaad – eventueel zo'n KBO ontdekken.

Lang geleden trouwens dat wij elkaar hebben gezien. Was dat niet oktober vorig jaar in Drenthe? Weet jij of er nog een nieuwe meeting van de galaxy Zoo aan komt? Groetjezz, Arie.

3. hmmm, planetoide "Adrianus V"???….Elisabeth, alsjeblieft zeg, geef die gozer nou geen ideeën, want dat noem ik nog eens "hemelvervuiling"…ha..ha…!!

4. Mmmm, bespeur ik hier enige jaloezie? En Jan, zeg nou zelf "planetoïde Adrianus V", staat dat niet mooi tussen al die andere grootheden, wiens naam verbonden is aan zo'n rots in de branding, eh… in de ruimte? Van de week hadden ze ook al planetoïde Tante Truus, dus waarom niet Adrianus V? 🙂

5. Fabricius zegt:

Planetoide ElisabethA bestaat al (nummer 412).

ElisabethB zou dan een logisch vervolg zijn.

De namen Jan en Adrianus (met of zonder V) zijn nog niet toegekend, dus jullie maken nog kans als je snel meedoet aan Ice Hunters…

6. Aha, bedankt voor de info! Snel beginnen met jagen dus.