19 april 2024

Opnieuw exoplaneet bij drievoudige ster ontdekt

Impressie van het systeem HD132563. Credit: NASA/JPL-Caltech

Een groep Italiaanse sterrenkundigen onder leiding van Silvano Desidera (Astronomisch Instituut in Padua, Italië) is er in geslaagd om na tien jaren (!) van waarnemen bij de drievoudige ster HD 132563 een exoplaneet te ontdekken, 96 parsec vanaf de aarde. Nieuw is dat niet, want acht keer eerder al werd een planeet in zo’n meervoudig stersysteem ontdekt, maar bijzonder is het wel. Sterrenkundigen verbazen zich er sowieso over dat planeten in dergelijke systemen voorkomen, want men dacht dat planeten het er niet lang zouden uithouden en dat ze door gravitationele invloeden uit het systeem zouden zwiepen. Het systeem rondom HD 132563 is minstens 1 á 3 miljard jaar oud en mogelijk zelfs vijf miljard jaar en dat wijst erop dat de gevonden planeet – die 1,3 maal de massa van Jupiter heeft – een stabiele baan heeft. Kennelijk kunnen meervoudige stersystemen wel degelijk planeten in stabiele banen om zich heen hebben. Dát HD 132563 drie sterren telt is overigens ook pas sinds kort bekend. In eerste instantie kende men alleen HD 132563A en HD 132563B, zo’n 400 Astronomische Eenheden [1]Eén AE is de afstand Aarde-Zon, pakweg 149 miljoen km. van elkaar verwijderd. Maar het spectroscopische onderzoek van de Italianen leverde niet alleen de vondst op van de explaneet, die op een afstand van 2,6 AE rondom HD 132563B draait, maar ook dat HD 132563A zelf dubbel is. Op de afbeelding een impressie van het systeem, bekeken vanaf een denkbeeldige maan rondom de planeet. Bron: Universe Today.

1 Eén AE is de afstand Aarde-Zon, pakweg 149 miljoen km.