17 oktober 2017

Twitter vanmiddag mee met de Astronomy Journal Club over galactische verdikkingen

Straks om 12.00 uur stipt zal wereldwijd via Twitter een discussie plaatsvinden over het onderwerp Demographics of Bulge Types within 11 Mpc and Implications for Galaxy Evolution. Huh, zeg het nou eens in gewoon Nederlands? OK, het gaat om de zogenaamde ‘centrale verdikking’ van sterrenstelsels, de grote centrale hoop van sterren. Elliptische sterrenstelsels lijken alleen maar uit zo’n grote hoop te bestaan, spiraalstelsels hebben er nog een schijf omheen met spiraalarmen. Ook zijn er sterrenstelsels zonder centrale verdikking en ook zijn er die een zogenaamde pseudo-verdikking hebben, een centrale opeenhoping van sterren die niet rond is, maar zich uitstrekt in de schijf. Afijn genoeg variatie dus. In onderstaand wetenschappelijk artikel – met vier bladzijden kort te noemen – wordt ingegaan op de ontwikkeling van die centrale verdikking.

[Download niet gevonden]