16 april 2024

Senaat biedt reddingsboei James Webb Space Telescope

Impressie van de James Webb Space Telescope. Credit: Marshall Space Flight Center/NASA.

Het leek een poosje erg fout te gaan met de James Webb Space Telescope (JWST), de beoogd opvolger van de Hubble Space Telescope (HST). De plannen van de JWST leken op papier zo mooi – een gigantische ruimtetelescoop met spiegels van 6,4 meter, bestaande uit 18 hexagonale spiegels, die turend in het infrarood héél ver weg in het heelal kan kijken – maar de uitvoering van die plannen leidde ook tot héél hoge kosten. Zulke hoge kosten dat het doek voor de JWST dreigde te vallen. Maar een begrotingscommissie van de Amerikaanse Senaat lijkt nu een reddingsboei te hebben gegooid voor het overleven van de JWST. Een concept-begrotingstekst van de commissie voor 2012 stelt de noodzakelijke middelen voor de periode 2012-2018 voor de JWST beschikbaar. Er zou twaalf miljard dollar beschikbaar worden gesteld aan de NASA voor allerlei wetenschappelijke doelen en de JWST is daar een prominent onderdeel van. Daarnaast zou 17,9 miljard dollar gaan naar het ruimtevaartprogramma van de NASA, onder andere voor de ontwikkeling van het Space Launch System (SLS) – die de NASA deze week openbaarde – en de Multiple Purpose Crew Vehicle (MPCV) Orion. Uiteindelijk moet de begroting nog door de gehele Senaat en door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden worden goedgekeurd. Maar goed, het begin is er! Bron: Universe Today.