24 augustus 2017

Waren de neutrino’s van supernova SN 1987A niet vier jaar te laat?

Deze week werd wereldnieuws dat men bij het OPERA experiment onder het Italiaanse San Grasso gebergte neutrino’s afkomstig van de 732 km verder gelegen SpS deeltjesversneller van CERN waargenomen heeft die sneller dan het licht gingen. Enkele snelle broeders onder de muon-neutrino’s – die oscilleerden in tau-neutrino’s – waren 60 nanoseconden te vroeg aangekomen en dat duidt er op dat ze superluminaal zijn, d.w.z. sneller dan de lichtsnelheid gaan. Dat ‘ietsje’ is volgens de betrokken natuurkundigen:

(v-c)/c = ?t/(TOFc

1. Maar als die neutrino's überhaupt eerder aankwamen dan de lichtgolven na die supernova, wil dat niet sowieso al zeggen dat, of die neutrino's minstens 3 uur eerder onze kant opgeschoten waren OF de neutrino's blijkbaar sneller reisde dan het licht? Wel minder snel dan de 1,000025 x c waar nu sprake van is maar toch (3 uur op 166.912 lichtjaar) sneller.

(Offtopic: Ik zie 2 keer "Notify me of followup comments via e-mail" staan onder de reactie)

2. Die drie uur tijdsverschil tussen de neutrino's kan ook andere oorzaken hebben: de fotonen hebben waarschijnlijk meer moeite om de dichte kern van een supernova te verlaten dan neutrino's. En onderweg in die 166.000 lichtjaar lange weg passeren de fotonen de nodige gas- en stofwolken, waar ze mee reageren en dat kan ook vertraging opleveren. Neutrino's gaan daar dwars door heen. Als neutrino's en fotonen beiden met snelheid c reizen kan door dat soort oorzaken het verschil van 3 uren worden verklaard.