22 oktober 2017

Binnen 9 seconden vier onafhankelijke waarnemingen van een ‘zonscheerder’

De zonscheerder SOHO-2143

Met de SOHO satelliet – Solar and Heliospheric Observatory – zijn inmiddels al ruim 2100 kometen ontdekt. Lijkt een tikkeltje vreemd dat een satelliet die primair bedoeld is om de zon waar te nemen kometen ontdekt. Maar dat het een kometenjager bij uitstek blijkt te zijn komt doordat de zon door z’n massa heel veel kometen aantrekt – in veel gevallen met destructieve gevolgen voor de komeet. Op menig foto’s van de zon, gemaakt met het Large Angle and Spectrometric COronagraph experiment (LASCO) aan boord van SOHO, komen dan ook kometen voor die nooit eerder waren ontdekt, maar die in hun laatste dagen of uren voor een finale plons in het hete plasma van de zon – als ze al zo ver komen, want de meesten verdampen als ze in de buurt komen – nog eventjes opduiken en vaarwel tegen ons zeggen. Er is een groeiende groep amateur-sterrenkundigen die er een kunst van maakt om de actuele foto’s van SOHO, die dagelijks netjes worden gepubliceerd, af te struinen op zoek naar ‘zonscheerders’ (Engels: sungrazers), de kometen die in de buurt van de zon komen. Eh… ben je ge