20 oktober 2017

Nederlandse sterrenkundigen krijgen een Advanced ERC-Grant

Van Dishoeck en Van der Hulst

De Europese onderzoeksorganisatie ERC (European Research Council) heeft een Advanced Investigator Grant toegekend aan Prof. dr. Thijs van der Hulst, hoogleraar extragalactische radiosterrenkunde aan het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en aan Prof. dr. Ewine van Dishoeck, hoogleraar moleculaire astrofysica aan de Leidse Sterrewacht van de Universiteit Leiden. Ze krijgen beiden 2,5 miljoen euro voor een vijfjarig onderzoeksproject. Van der Hulst krijgt een bedrag van 2,5 miljoen euro voor zijn vijfjarige onderzoeksproject `The HI Story of Galaxy Evolution in the Nearby Universe’. In het project wordt onderzocht welke rol neutraal waterstof speelt in de evolutie van sterrenstelsels. De nieuwe groothoek-radiocamera APERTIF van de radiosterrenwacht Westerbork zal daarbij worden gebruikt. APERTIF is in staat grote gebieden van de noordelijke sterrenhemel af te zoeken naar signalen van neutraal waterstof afkomstig van vele duizenden sterrenstelsels in het nabije heelal. Deze bevatten de sleutel tot de vraag hoe het gas de stervorming in sterrenstelsels, en dus hun evolutie, reguleert.Aan Van Dishoeck is het bedrag van 2,5 miljoen euro toegekend voor het onderzoeksoproject