22 augustus 2017

Chandra en XMM-Newton ontdekken langzaam roterende pulsar in Kleine Magelhaense Wolk

Rechts op de foto, pulsar SPX 1062 in de Kleine Magelhaense Wolk

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om met behulp van de

Reacties

1. De rotatieas kan ook bijna continu naar ons gericht zijn, de twee "zwiepende stralingsbundels" vuren dan de helft van de "x-rays" (röntgenstraling) bijna recht op ons af.

Maar dan zou je bij een pulsar ook gammastraling verwachten lijkt mij. Tenzij er meerdere assen zijn waarlangs energie met een specifieke waarde ontspruit. De gammastralingsbundel gaat dan net om ons heen in een rondje maar de perifere röntgenstraling raakt ons wel (minder gericht en met mindere intensiteit).

Van veraf meet je dan mogelijk geen pulsar. Maar de kleine Magelhaense wolk, als satelliet van de Melkweg, is niet heel ver weg – astronomisch gezien ten opzichte van andere sterrenstelsels.

Of heb ik het nu bij het verkeerde eind wat betreft deze aanname?

Gelukkig nieuwjaar voor alle Astrobloggers trouwens. Ja, mijn reactie is ook een beetje stereotype… maar ik meen het wel.

• Ik denk niet dat er bij een pulsar meerdere assen zijn waarlangs naar twee kanten toe jets of straalstromen vol energie uitspuiten. Ze kennen één rotatieas en één magnetische as, welke niet gelijk zijn. Aan de polen van de magnetische as ontstaan de straalstromen, van waaruit de röntgenstraling wordt waargenomen. Er zijn zo'n 1800 pulsars bekend en daarvan zijn er 100 – door Fermi ontdekt – die enkel gammastraling uitstralen. Een voorbeeld van een pulsar die zowel röntgen- als gammastraling uitzendt is de bekende Vela pulsar. Hannes, jij ook een gelukkig nieuwjaar!