28 maart 2024

Dawn’s eerste foto’s vanuit z’n lage baan om de planetoïde Vesta

Credit: NASA/JPL-Caltech

De NASA heeft van de sonde Dawn de eerste foto’s ontvangen, die gemaakt zijn van de planetoïde Vesta, vanuit Dawn’s lage baan. De sonde kwam enkele weken geleden in die baan terecht, de low altitude mapping orbit (LAMO) en die ligt 210 km boven het oppervlak van Vesta. Op de foto hierboven zie je een mix van foto’s, gemaakt vanuit de drie verschillende banen die Dawn afgelopen maanden gevolgd heeft, sinds z’n aankomst bij Vesta op 15 juli dit jaar. Links vanuit z’n Survey Orbit, 2700 km boven het oppervlak van Vesta, in het midden vanuit z’n High Altitude Mapping Orbit (HAMO), 660 km hoog, rechts vanuit de genoemde LAMO, 210 km hoog en droog boven Vesta. De bedoeling is dat de sonde tien weken vanuit die laagste baan onderzoek aan het oppervlak van Vesta gaat doen. Het gaat daarbij niet alleen om het fotograferen van het oppervlak, hetgeen ook al vanuit de hoger gelegen banen gebeurde, maar met name om onderzoek met de gamma ray and neutron detector (GRaND) en met een zwaartekrachtsexperiment. Met GRaND gaan ze kijken naar kosmische deeltjes die vanuit de ruimte in slaan op het oppervlak van Vesta, hetgeen wetenschappers meer kan vertellen over de samenstelling van die oppervlakte. De zwaartekrachtsmetingen moet meer informatie opleveren over het binnenste van Vesta. Na de onderzoeksperiode in de lage baan zal Vesta z’n motoren starten en weer naar de HAMO gaan, als de zon de noordelijke gebieden van de planetoïde verlicht. In juli 2012 zal Dawn Vesta geheel verlaten en afreizen richting het einddoel, de dwergplaneet Ceres, waar ‘ie februari 2015 zal aankomen. Meer close-up-foto’s van Vesta, gemaakt door Dawn vanuit z’n lage baan, zijn in de bron te vinden. Bron: NASA.