28 maart 2024

Titan is aardig in balans

Credit: NASA/JPL/SSI.

De maan Titan – hierboven prachtig te zien samen met een andere maan van Saturnus, Dione – is niet alleen bijzonder omdat het de enige maan in het zonnestelsel met een atmosfeer is, maar z’n energiebalans blijkt ook nog eens in evenwicht te zijn. Beide kenmerken, de atmosfeer en de evenwichtige energiebalans, doen de maan zeer sterk lijken op de aarde. Een team sterrenkundigen onder leiding van Liming Li (Universiteit van Houston in Texas) bekeek de gegevens van de energiebalans van Titan, welke tussen 2004 en 2010 werd verzameld door aardse telescopen en door de sonde Cassini, die om Saturnus en tussen de manen door vliegt. Met de energiebalans wordt bedoeld hoeveel straling de maan of een planeet van de zon ontvangt en hoeveel wordt uitgestraald. Planeten als Jupiter, Saturnus en Neptunus bijvoorbeeld blijken meer straling uit te zenden, dan ze ontvangen, wijzend op een interne warmtebron. Veranderingen in de energiebalans kan wijzen op klimaatverandering. Gisteren is de Cassini voor de zoveelste keer langs Titan gevlogen en de gegevens daarvan wil men gebruiken om meer te weten te komen over de atmosfeer, die wel tien keer zo dicht is als die van de aarde. Op de foto hierboven, welke op 10 december 2011 gemaakt is door Cassini, zie je Titan op de achtergrond, omgeven door z’n atmosfeer – de blauwe waas er omheen. Bron: Universe Today.