19 maart 2024

Kepler vindt ster met trio exoplaneten kleiner dan de aarde: KOI-961

Credit: NASA / JPL-Caltech

Deze week is bekend gemaakt dat sterrenkundigen in de gegevens die met de Kepler ruimtetelescoop is vergaard een ster hebben gevonden, waar drie exoplaneten om draaien, die allen kleiner zijn dan de aarde: KOI-961. De planeten hebben een straal die 0,78, 0,73 en 0,57 keer die van de aarde is en hun naam is KOI-961.01, KOI-961.02 respectievelijk KOI-961.03. De kleinste is vergelijkbaar met Mars. Ze zijn vermoedelijk alle drie rotsachtig – net zoals de Aarde – en niet gasachtig – zoals Jupiter – en ze draaien in minder dan twee dagen om de ster. Ze staan zo dicht bij hun centrale ster, dat ze te heet zijn om leven op mogelijk te maken. KOI-961 is een rode dwergster, met een diameter die 1/6e van die van de zon is, hetgeen ‘m 70% groter maakt dan Jupiter. In de grafiek hieronder zie je het systeem van KOI-961, vergeleken met Jupiter en z’n vier grootste maantjes.

credit: NASA/JPL-Caltech

Het drietal werd gevonden in bestaande Kepler-gegevens door sterrenkundigen onder leiding van Phil Muirhead van het California Institute of Technology in Pasadena, VS. Door nader onderzoek met behulp van andere telescopen (Palomar Observatorium, vlakbij San Diego en het W.M. Keck Observatory in Hawaï) kon men het trio van kleine planeten bevestigen. De planeten werden gevonden door kleine dipjes in de lichtkracht van de ster, veroorzaakt doordat de planeten vanaf de aarde gezien af en toe voor de ster langs trekken. De dipjes werden in eerste instantie niet herkend als zijnde kleine exoplaneten, maar door het betrekken van een vergelijkbare ster als KOI-961 – de bekende ster van Barnard – kon men het signaal herkennen. Het ontdekken van planeten die de grootte van de aarde hebben of die zelfs kleiner zijn gaat de laatste tijd in een sneltreinvaart. In december hadden we de aankondiging van de ontdekking van Kepler-20e en Kepler-20f, een paar weken later gevolgd door de ontdekking van KOI 55.01 en KOI 55.02. Nou nog wachten op de eerste aardachtige exoplaneet in een bewoonbare zone. Bron: NASA.