29 maart 2024

Nee, in Lake Mono zitten géén arseen bacterieën

Doorsnede van de GFAJ-1 bacterie. Credit: Science/AAAS

Begin december 2010 werd de gehele wereld verrast met de mededeling van een wetenschappelijk team onder leiding van astrobiologe Felisa Wolfe-Simon dat zij in het zoute en giftige Lake Mono in Californië een bacterie hadden ontdekt die in haar compositie arseen (of arsenicum, da’s hetzelfde) gebruikt in plaats van fosfor: GFAJ-1. Een revolutionaire ontdekking, want tot dat moment werd gedacht dat arseen dodelijk was voor leven. Er werd zelfs een door de NASA georganiseerde persconferentie gehouden, waarop Wolfe-Simon haar ontdekking uit de doeken kon doen. Zo’n beetje dezelfde dag kwam er al de nodige kritiek op de ‘ontdekking’ en naar nu blijkt terecht. Rosie Redfield, microbioloog van de Universiteit van British Columbia in Vancouver heeft in hetzelfde meer ook naar de arseen bacterieën gezocht en zij heeft die niet gevonden, geen GFAJ-1 die een op arseen gebaseerde DNA-structuur heeft. Oftewel in haar eigen woorden:

Their most striking claim was that arsenic had been incorporated into the backbone of DNA, and what we can say is that there is no arsenic in the DNA at all.

Er is hierover een artikel over verschenen in Scientific American en daarin wordt beschreven hoe de GFAJ-1 bacterie gewoon op fosfor gebaseerd is, net als de rest van het leven op aarde. Felisa Wolfe-Simon heeft ook al gereageerd en gezegd dat ze het wetenschappelijke artikel wil afwachten, dat ‘peer-reviewed’ is, d.w.z. kritisch beoordeeld en goedgekeurd door andere wetenschappers. Pas daarna gaat ze reageren. Nou, ik ben benieuwd hoe dat verder gaat aflopen. Bron: Bad Astronomy.