17 december 2017

Hubble zoomt in op een sterk verbogen sterrenstelsel

Wat je hierboven ziet is een unieke blik op een helder en z

Reacties

1. Olaf van Kooten Olaf van Kooten zegt:

Ik las vandaag iets interessants. Het blijkt dat niet alleen clusters gravitatielenzen kunnen vormen, maar dat ook lege voids dit kunnen. Deze theorie is gebaseerd op een andere theorie, die stelt dat er wel degelijk evenveel materie als antimaterie is in het heelal. De antimaterie bevindt zich vooral binnen de voids – materie trekt materie aan en anti-materie trekt anti-materie aan. Materie en anti-materie stoten elkaar echter af! Door te zoeken naar gravitatielenzen in voids zou men deze theorie wellicht kunnen staven. Hebben we meteen een mooi alternatief door donkere energie 🙂

2. Mmmmm, klinkt interessant. Al zet ik wel vraagtekens bij theorieën die zoveel symmetrie voorspellen (evenveel materie als antimaterie is best symmetrisch). Is het nog ergens te lezen, die theorie?

3. Olaf van Kooten Olaf van Kooten zegt:

Jazeker: http://www.physorg.com/news/2012-01-repulsive-gra

Overigens is het helemaal niet zeker dat antimaterie een negatieve gravitatiewaarde heeft. Helaas kunnen we het niet testen: de hoeveelheden antimaterie die wij op aarde kunnen maken zijn veel te weinig om zinnige zwaartekrachtmetingen te doen (zwaartekracht is immers verwaarloosbaar op subatomaire schaal).