19 augustus 2017

Twee nieuwe Jupitermanen ontdekt

Twee opnames van het maantje S/2011 J2, in het groene venster (Magellan Telescopes, Las Campanas Observatory in Chili)

Astronomen hebben twee nieuwe manen van Jupiter ontdekt. Het totale aantal manen in de Jupiterfamilie staat hiermee op 66. De maantjes zijn zeer klein, slechts een kilometer in doorsnee. In tegenstelling tot de vier grote “Galile

Overigens zitten er wel haken en ogen aan de gebruikelijke verklaring voor de herkomst van onregelmatige manen. Simulaties laten namelijk zien dat Jupiter niet "zomaar" asteroiden en/of kometen kan invangen. Hiervoor moeten deze wel eerst flink afgeremd worden. Vandaag de dag gebeurt dat niet gemakkelijk, maar in het vroege zonnestelsel mogelijk wel. Het is hiervoor wel noodzakelijk dat Jupiter vlak na zijn ontstaan veel groter moet zijn geweest dan vandaag de dag het geval is. Sommige theorieen over de planeetvorming stellen dat de reuzenplaneten langzaam samengetrokken zijn tot hun huidige vorm. Andere theorieen voorspellen juist een zeer snelle vorming van de reuzenplaneten – mogelijk te snel om massaal puin in een omloopbaan te krijgen.