18 december 2017

Heeft de Tevatron over het Higgs boson een verrassing in petto?

De CDF-detector van het Tevatron

Op vrijdag 30 september 2011 werd de Amerikaanse deeltjesversneller Tevatron door bezuinigingen definitief gesloten, de grote concurrent van de Europese Large Hadron Collider (LHC). Je zou denken dat daarmee het wetenschappelijk onderzoek klaar was en ook de boeken gesloten konden worden. Maar wat blijkt: sinds de sluiting hebben de natuurkundigen alle tijd gehad om de gegevens van de proton-antiprotonbotsingen te bestuderen. De geruchten doen nu de ronde dat de aan de Tevatron verbonden CDF-versneller (Collider Detector at Fermilab) een signaal van het Higgs boson heeft gezien bij een massa van 125 GeV. Betrouwbaarheid van het signaal: 3?, d.w.z. dat er een kans van 1/10e van een procent is dat het signaal niet echt is. Dat lijkt alsof zo’n signaal erg betrouwbaar is, maar wetenschappers hanteren de grens van 5? om te spreken van een hard bewijs, d.w.z. een kans van

1. Hier nog leuke bijhorende video?

2. Oh.. Tja. Hij stond op dezelfde pagina als het bericht van 18-2-2012 (vandaag dus) dus ging ik er van uit dat deze ook nieuw was.