28 maart 2024

Laser Launch Telescopes van TNO maken scherpere opnames mogelijk

Een Laser Launch Telescope. Credit: TNO

TNO heeft vier geavanceerde telescopen geleverd aan de European Southern Observatory (ESO) die laser beams hoog in de atmosfeer kunnen projecteren. De telescopen vormen een belangrijk onderdeel van de Four Laser Guide Star Facility (4LGSF) voor ESO’s Very Large Telescope (VLT) in Chili. De kwaliteit van de waarnemingen van astronomische telescopen op aarde kan sterk verbeterd worden door gebruik te maken van Adaptieve Optiek. Bij Adaptieve Optiek wordt een vervormbare spiegel met honderden actuatoren razendsnel bewogen om het effect van de turbulente atmosfeer – het effect dat sterren laat twinkelen – te compenseren. Voor deze compensatie is een heldere referentiester nodig. Dit soort sterren is echter maar voor 1% van alle waarnemingen aanwezig. Om dit probleem te omzeilen wordt gebruikt gemaakt van nepsterren – ‘artificial guide stars’. De TNO Launch Telescopes projecteren 4 krachtige 20 Watt laser beams aan de hemel. De laser beams laten natriumatomen op 90 km hoogte opgloeien. Deze gloeiende spots dienen als nepster, waardoor de VLT bijna net zulke scherpe opnamen kan maken als in de ruimte (zoals bijvoorbeeld met de Hubble Space Telescope). De 4LGSF is onderdeel van het nieuwe Adaptieve Optische systeem dat in 2013 wordt geïnstalleerd op nr. 4 van de vier grote telescopen waaruit de VLT bestaat, Yepun genaamd. Deze technologie dient ook als testomgeving voor de toekomstige E-ELT (European Extremely Large Telescope), die eveneens wordt uitgerust met een aantal laser guide stars. Bron: Nova.