19 oktober 2017

Grotere kans op buitenaards leven bij rode dwergsterren

Rode Dwerg met Super-Aarde.

Sterren die bekend staan als “rode dwergen” zouden grotere “leefbare zones” kunnen herbergen dan voorheen werd gedacht. De leefbare zone is het gebied rondom een ster waarin water aan het oppervlak van een planeet zou kunnen voorkomen – vriendelijk voor “leven zoals we dat kennen”. Rode dwergen, ook wel M-dwergen genoemd, zijn lichtzwak in vergelijking met sterren als de zon en slechts 10 tot 20% zo massief. Ze vormen zo’n driekwart van alle sterren in onze Melkweg en maken 80% van alle sterren in het heelal uit.

Het feit dat rode dwergen zo algemeen zijn hebben astrobiologen doen afvragen of zij wellicht de beste kandidaten zijn voor het ontdekken van planeten die leefbaar zijn voor leven zoals wij dat kennen. Meer en meer planeten worden bij rode dwergen ontdekt, zoals de potentieel leefbare “super-aarde” GJ 667Cb, een onlangs ontdekte planeet met een massa van 4,5 keer die van de aarde.

De leefbare zone

1. Rode dwergen zijn minder zwaar dan de zon, dus de bewoonbare zone zal dichter bij de ster liggen en daarom zullen planeten in die zone dichter bij hun ster staan. Maar klopt het dat de getijdewerking daar groter is? Per slot van rekening hangt die ook weer af van de massa van de ster, dus je zou verwachten dat niet alleen de bewoonbare zone dichter bij de ster ligt, maar ook dat de getijdewerking door de gravitatie er geringer is. Of maak ik een denkfout?