10 december 2016

Kepler heeft nu in totaal 2321 kandidaat-exoplaneten ontdekt

Natalie Batalha, met een model van de bevestigde exoplaneet Kepler-10b

Uit de analyse van gegevens die de ruimtetelescoop Kepler tussen mei 2009 en september 2010 heeft vergaard zijn welgeteld 1091 nieuwe kandidaat-exoplaneten naar voren gekomen. Opgeteld bij het aantal kandidaat-exoplaneten dat al bekend was komen we nu uit op een totaal van 2321 kandidaat-exoplaneten, die om 1790 sterren draaien. Yep, minder sterren dan exoplaneten, eenvoudig omdat sommige sterren meer planeten tellen. Ik spreek hier telkens van kandidaat-exoplaneten, omdat de ontdekking ervan door Kepler nog niet bevestigd is door andere, onafhankelijke instrumenten. Hoe groot de gevonden exoplaneten zijn zie je in de grafiek hieronder, waarin je verschillende grootteklassen ziet, vari

1. Olaf van Kooten zegt:

Cool, 246 planeten ter grootte van de aarde! Ik kan niet wachten tot in ieder geval een deel van deze planeten bevestigd kan worden en dat we er meer van te weten kunnen komen. Wat is de samenstelling van deze 'aardse' planeten? Hoeveel zijn daadwerkelijk rotsachtig? Hoeveel zijn koolstofplaneten, hoeveel zijn oceaanwerelden? Ik denk namelijk dat het etiket "aardeachtig" veel te snel gegeven wordt aan planeten met een "aardse" grootte. De verscheidenheid aan typen planeten en samenstellingen (zowel intwendig en atmosferisch) is waarschijnlijk veel groter dan wij op dit moment durven vermoeden!