18 oktober 2017

Zeldzame ‘archeologische’ vondst: een oude stad in het verre heelal

Afwisselend twee afbeeldingen van het zelfde stukje hemel. Dubbelklikken voor de grote versie, die de animatie toont. De ene is genomen in het optische licht (0.8 micron) met de Hubble Ruimtetelescoop, de andere voegt de nabij-infrarood data (2.16 micron) van FourStar toe. De cluster van stelsels in het vroege heelal is duidelijk zichtbaar in het rood. De hoogste concentraties van stelsels bevindt zich in de cirkels (Credit: Ivo Labbe and Z-FOURGE)

Een internationaal team van astronomen heeft een zware cluster met rode, volwassen sterrenstelsels gevonden in het vroege heelal. Hij bevindt zich op een afstand van 10,5 miljard lichtjaar van de aarde en is daarmee de verst verwijderde rode cluster die ooit is waargenomen. Deze opeenhoping van sterrenstelsels biedt een blik op een van de dichtstbevolkte gebieden in het vroege heelal. Het resultaat wordt binnenkort gepubliceerd in Astrophysical Journal Letters. Verbazingwekkend genoeg was de cluster tot nu toe onopgemerkt gebleven, terwijl hij zich onder onze neus bevond in een van de best bestudeerde plekken aan de hemel”, zegt de Leidse sterrenkundige Ivo Labb