29 maart 2024

SDO ziet een tornado op de Zon, vijf keer groter dan… de Aarde!

De op de zon waargenomen tornado – beelden uit de video. Credit: NASA/SDO

We komen op aarde af en toe joekels van tornado’s tegen, maar het exemplaar dat op 25 september 2011 met de Atmospheric Imaging Assembly (AIA) telescoop aan boord van NASA’s Solar Dynamics Observatory (SDO) werd gezien slaat werkelijk alles. Die tornado volgde binnen een periode van drie uren een pad van 200.000 km langs het oppervlak van de zon en was ongeveer vijf keer zo groot als de gehele aarde. 😯 Het superhete gas van de tornado – in temperatuur variërend van 50.000 tot 2 miljoen Kelvin – had een snelheid van maximaal 300.000 km per uur, poepie sneller dan aardse tornado’s die pakweg 150 km per uur afleggen. De tornado’s schijnen volgens de sterrenkundige Xing Li (Aberystwyth Universiteit) samen te hangen met coronal mass ejections (CME), de uitstoot van geweldige hoeveelheden geladen deeltjes vanuit actieve zonnevlekken. Vandaag berichtte hij daarover op de National Astronomy Meeting (NAM) 2012 in Manchester. Magnetische velden schijnen van invloed te zijn op de sterkte en vorm van de tornado’s. Hieronder beelden van de tornado van 25 september vorig jaar – meer beelden ervan zijn hier te zien.

Bron: Universe Today.

1. magnetische velden schijnen van invloed te zijn??..is dit nieuw?..polariserend..zich metend,..aan krachten waaraan zij zich weten te ontketenen…hier draait het om,en wij zijn onderhevig

2. Zucht, wat een commentaar. Ben je zelf geraakt door een magnetisch veld of zo?

3. Olaf van Kooten zegt